Kärleken till ett skåp..

Publicerad 2011-09-17 10:07:59 i Allmänt,

ja engelsson äger ett högt älskat skåp..  Ett gammalt läkarskåp som jag en gång fann i en skrotbod hos en pryläskande farbror vid namn  Bertil..Bertil har nog mycket skuld i engelssons kärlek för gamla ting..För från  hans lilla bod har jag burit hem saker o ting från ca 12 års ålder..  Där i boden stod en dag ett skåp..ett vitmålat vitrinskåp med två luckor längst ner..Kärleken var omedelbar..
.
Skåpet blev  mitt för den facila summan  av femtio svenska riksdaler..   Sen så skulle den ju lutas av..för detta var i början på åttiotalet o då lutade man av alla trämöbler.. Ja idag ryser jag över hur vi for fram med gamla fina möbler..men så tänkte vi då..det var bara fint om det var trärent..  Ja huua ja..det fanns något på den tiden som hette Bums,.,ett gräsligt hemskt medel som liksom krullade av all färg...engelsson vågar inte riktigt ens fundera på vad det innehöll..
Nå engelsson bumsade o bumsade o bumsade av alla 17 lager vit färg i olika kulörer av vitt..ända ner till träet..
.
.
O sen blev skåpet sådant ända till  på 90-talet..då det var populärt med mörkare dova färger..ja då gick olycksalige engelsson bärsärkargång igen med sitt arma skåp..o laserade det mörkblått..Ja faktiskt..mörkblått...
.
Men nu ska en äldre o klokare engelsson måla det vitt igen,..den ska få återgå till sin forna prakt e det tänkt...
.
Just nu står det i vårt lilla matrum o e fyllt med sambons o mina loppisfynd..
Där står en Ali-servis från Arabia..en Lisa Larsson ägghöna... en Arabia-kanna... Boda glas av Höglund.. Snoddasglas från Gullaskruvs glasbruk..där finns opalinglas o gammalt pressglas o annat fint som engelsson e rädd om..
Ja då har ni fått en rapport från mitt läkarskåp.. Fick en önskan av goa Rankan..att hon ville se det..
Idag har det visst hunnit bli lördag..engelsson e lite lätt yrvaken..har inte druckit mitt älskade kaffe än.. Det står visserligen upphällt här bredvid datorn..
Idag ska vi åka en liten skogsrunda med en go vän..o sen ska vi hem till honom o hans fina sambo o laga mat ihop.. Varma mackor med svampstuvning tänkte jag mig.. Svamp har vi ju väldans gott omm..hihi.
.
Så jag önskar er alla som kikar in..en riktigt fin lördag..


Postat av: Tussan

Publicerad 2011-09-17 10:24:51

ÅÅÅ det blev jätte fint syrran...kram

Postat av: eva

Publicerad 2011-09-17 11:07:00

Det var inte så dumt gumman blev jätte bra kramis

Postat av: Ann Catrine

Publicerad 2011-09-17 11:16:54

Vilket otroligt vackert skåp!!!

Och vad många fynd där ryms...



Jo, nog minns man vad man misshandlade alla

gamla furumöbler ;-)

Och apropå det.. funderar på att måla mormors

gamla furuskänk vit i helgen...

När jag ärvde det var det illgrönt!



Bästa dagen till dig raring!

Postat av: paula i pörtet

Publicerad 2011-09-17 13:11:25

Det lät ju fantastiskt fiffigt med kameran, som någonting jag skulle ha nytta av. Vad är det för kamera, kan du avslöja den stora hemligheten, hihi??? Var i vårt avlånga land är det du bor? Du som inte drabbas av äckliga älgflugor, kanske blir jag ny granne med dig, hihi, för nu är jag så trött på dessa marodörer! Nu åker vi en sväng o ser hur många nya marodörer jag har i håret när jag kommer hem från skogen! Ha en skön lördag, solen lyser så grannt så min kamera åker nog med!

Kramen

Postat av: AprilSus

Publicerad 2011-09-17 14:36:46

Inte svårt alls att förstå din kärlek till det där fina skåpet. Det är ju helt underbart! Och ännu finare blir det med alla dina vackra fynd som fått hederplatserna i skåpet.



Ja, usch så mycket tokrenoveringar man gjorde på 80-talet, men allt har väl sin tid och kanske kommer vi säga samma sak igen om 20 år? ;)



Hoppas ni får en skön stund i skogen. Elmer försökte locka med mig ut idag, men förkylningsvärken i kroppen gör att jag väljer att stanna hemma. Dessutom håller jag med din vän Paula att dessa älgfluger (som jag nyss lärt mig att de heter) är fruktansvärt obehagliga att få på sig, så dem är jag glad om jag slipper. Här i de smålandskogarna finns de i alla fall, men jag vet inte med mig att jag stött på dem tidigare, när vi bodde i sthlm?



Önskar dig en trevlig kväll tillsammans med goda vänner och god mat. Massor av kramisar! <3

Postat av: Cicki

Publicerad 2011-09-17 22:00:52

Vilket vackert skåp. Och vilka tjusiga saker du stoppat i det. De där vita skålarna, är det de som är Arabia? Suck, sååååå fina. Hoppas du haft en fin dag. Kram

Postat av: Petra

Publicerad 2011-09-17 22:32:50

Väldigt snyggt golv och skåp, helt i min smak;)

Postat av: Ingrid

Publicerad 2011-09-18 13:09:17

Ser fram emot att se förvandlingen!! Riktigt fint är det!

Postat av: AnnaKK

Publicerad 2011-09-18 15:41:12

Oj, vad man känner igen sej själv i detta inlägget! Jag har också misshandlat diverse gamla fina möbler med soda och de mest underliga färger... <:-) Ditt skåp kommer nog att bli typ världens lyckligaste skåp när det får vit färg igen!! :-D

Postat av: strömma

Publicerad 2011-09-19 09:31:46

Vad fint skåpet är. Praktiskt också med glasdörrar. Det går nästan en rysning i mig när jag ser det. Påminner om skåp hos tandläkaren när man var liten och man såg alla tänger och andra rysligheter som låg där helt synligt :-).



kram

strömma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej