Nu skiner vårsolen

Publicerad 2012-02-23 09:08:29 i Allmänt,

glatt..sjunger fåglarna över engelssons Blekinge.. Våren skuttar energiskt framåt o det ger eko även i engelsson..jag mår väldigt bra idag.. Smärtorna har klingat av o tröttheten har mojnat..tänk vad lite solsken o fåglalåt kan göra med en människa.. Det var underbart att få vakna i ett solbelyst rum i morse..  Maken öppnade balkongdörren o in strömmade glad fågelsång.. Nu har vi precis ätit vår frukost o börjar så smått planera dagen.. Idag har jag ett projekt att färda..nämligen en labbrock till professor Zac..han har länge beundrat Magnus läkarrock o önskat sig något liknanade..  Så engelsson har sökt ett tag nu  efter ett kraftigt vitt tyg..o i förra veckan hittade jag ett par vita gardiner på en loppis..perfekt..o sen inhandlade jag diverse strykpåmärken o annat som jag tyckte behövdes..

Sen att Zac o jag inte varit helt överens under arbetets gång kan väl tilläggas..han hade sin bild av rocken o jag min..inte alltid lätt för en liten man o förmedla vad han önskar..men nu tror jag väl vi enats någotsånär..så jag kan sy på kragen idag o finjustera lite..
.
.
Det här med att sy e ju så vansinnigt roligt..jag önskar bara att jag skulle klara mer än några minuter i stöten..jag skulle med glädje sy timmar i sträck om jag bara kunnat..  Jag har massor av drömprojekt som snurrar runt i huvudet..bl a vill jag ju kläom våran tråkiga soffa..  O jag räds inte själva arbetet..det vet jag att jag o maken klarar..vi har klätt om soffor förr..men det kommer att ta så lång tid..o jag avskyr halvfärdiga projekt.. Kärleken till att skapa saker o ting har engelsson i blodet..hela min familj o släkt e ett knåpande folk.. Min mamma skapade jämt..av de enklaste medel gjorde hon sköna ting..  Det hon inte hade tillverkade hon av något annat..min far arbetade mycket med trä..han skar ut skålar av vrilar..snidade yxskaft o soppslevar..skapade av näver..o snickrade  jämt på nån möbel..mina systrar och bröder likadant..målar syr jobbar med trä..allihop.. O det vill jag oxå orka göra..men det går tyvärr inte..mer än några minuter åt gången..måla o teckna funkar inte alls pga smärtorna..så alla mina målarting har jag skänkt åt döttrarna.. O de skapar ju..hela tiden..så arvet har gått vidare..
.
O jag minns hur min far berättade om sina egna farföräldrar..hur de satt i sin lilla stuga o jämt hade nåt för händer..hur de av gamla avlagda ting skapade nytt.. Bl a hade farmodern kommit på nåt sätt att sy ihop vadmal i flera lager med nån stoppning o skapa varma vinterskor av det..pappa berättade att han kunde tassa över snön i dessa som barn i trettio graders kyla utan att frysa ett dugg..
.
En bild från forna dagar..min far som ung pojke på trappan..i keps o stiliga läderstövlar..
Nehe..nu ska engelsson dra igång denna dagen..ha det fint därute i landet,,var rädda om er..kram


Kommentera inlägget här
Publiceras ej