att aldrig hinna ikapp..

Publicerad 2013-05-27 18:11:03 i Allmänt,

vadå..ja allt..städning o projekt o gräsklippning och fönsterputsning..ja alla bestyr.  Jag blir så djupt imponerad när jag besöker vissa människor. de har rena fönster och ordning och reda o inga  torra blad i krukväxterna..inget ogräs i rabatterna ja inte ens maskrosor i gräsmattan. Jag kan inte låta bli o undra om de inte har några ostädade hörn i allafall..men nehe..oftast har de  t om kliniskt rent i tvättstugan o nån smutstvätt går inte att upptäcka nånstans.. Fast sen så undrar jag ju förstås om de nånsin har tid o ha nåt roligt alls..för hela deras vakna tid bör ju gå åt att städa o feja o polera..
.
.
Näää så vill inte engelsson leva..men jag skulle vilja hinna nästan ikapp nån dag- Ja bara sådär nästan, så att man kan slappna av. för det är ju det jag aldrig kan göra när det är rörigt runt mig. Jag behöver egentligen ha det väldigt ordnat för att jag ska fungera någorlunda. Är det kaos runt mig så blir det kaos i huvudet.för många saker som ligger framme ger för många intryck och då blir jag överbelastad.  Jag har inga filter  som kan sortera bort ljud och ljus och intryck, en stor matsal med många bord som står huller och buller, skarpt ljus och en miljon människor som sorlar är rena mardrömmen för mig..jag ser hör och registrerar ALLT. Detta gör ju att den sociala biten blir lidande..ska jag fika så väljer jag helst att göra det innan lunchtid och med bara en person i taget. I ett stort sällskap så tiltar det i skallen på mig och överbelastningen blir nästan smärtsamt jobbig. Nu syns ju inte detta på mig mer än att jag blir tyst och disträ och inte alls hänger med i samtalet.. Detta tolkas tyvärr som ointresse och vissa klarar det inte utan blir sura. Det är så svårt att förklara detta för de som inte har det som jag.. Vadå inga filter, vadå inte kunna sortera ljud..vadå hör allt..det görj u vi oxå kan det låta. Nej det gör de inte..de hör inte och registrerar  vartenda litet prassel varenda steg nån tar i rummmet..skramlet av ALLA bestick och klirret av ALLA glas,. De följer inte med i sju olika samtal som förs runt om i rummet , vare sig de vill eller inte..de hoppar inte högt om nån gör en plötslig rörelse..deras sinnen är inte hyperaktiverade som mina.. Så de tycker bara jag är jobbig..fast det är jag inte..det är däremot jäkligt jobbbigt att vara en engelsson som ingen begriper sig på..
.
.
Då är det rätt skönt att bara hemma i min egen tillvaro, bland mina människor..som vet hur jag fungerar.. När tillvaron bankar för häftigt på mig så finns min man där. Hans hand finns alltid redo och famnen öppen.. Mina ungar vet även de hur jag fungerar..så när jag blir överbelastad så vet de varför jag drar mig iundan en stund.. 
.
.
Nu är det dags för mat här..så jag avslutar här..ha en bra kväll


Postat av: Tjockmorsan

Publicerad 2013-05-27 20:46:52

Hej vännen!

Jag känner igen mig till 100% i din beskrivning av att leva utan detta filter. Det går nog inte att få "normala" människor att förstå hur det är att ta in alla dess intryck. Med åren har jag lärt mig vissa knep för att uthärda röriga miljöer. Bland annat tittar jag neråt så mycket jag kan för att slippa undan vissa synintryck. När det gäller det gäller ljud, så är det svårare, då jag inte heller gillar att ha musik i öronen.

Hinner jag inte hålla efter hemma, så triggar det igång den inre stressen och den i sin tur ökar värken. Det kan väldigt lätt bli en ond cirkel.

Ha det gott, vännen! Natti natti!♥

Postat av: Cicki

Publicerad 2013-05-27 21:45:44

Du beskriver exakt hur barn med Adhd/Damp har det hela dagarna. Det är så bra när en vuxen kan sätta ord på dessa perceptionsstörningar. Nu menar jag inte att du har Adhd. Man får ju liknande svårigheter när man lever med ständig värk och kroppen aldrig får ordentlig vila.

Det var länge sedan jag gav upp det där med städning och ordning. Det har varit svårt eftersom jag alltid varit den där ordningsmänniskan. Men idag funkar inte det. Man får blunda åt eländet och göra något kul istället.

Postat av: Ingrid

Publicerad 2013-05-28 07:35:43

Mycket som ligger efter här med ska du veta, man väljer vad man vill visa upp ;)
Med min skabbiga vår är inget kommit i landet mer än persilja som jag satte inne.. Fönstren putsade.. I höstas..tror jag.. Mannen haft fullt upp med granplantering och nu gräsklippning -som också blivit efter. Är så många bitar han får ta som inte jag fixar så vissa år får det bara vara. Jag försöker i första hand fixa jobbet.. Trivs däremot med folk runt mig, för min del förvillar det. FAST jag vill inte ha för mycket inbokat ut mer när jag kan vill och orkar. Tvärtemot många som kräver total koll.
Just nu är det ganska tungt fast jag inte visar det så mycket på bloggen. Vår älskade hund som fick borrelian då när min pappa gick bort förra året, har ju klarat sig hyfsat med cortison och lite annat tills nu...
Mentalt vet vi att tiden är inne.. Bara en vecka till.. Eller två.. Beroende på. FUCK borrelia!!

Postat av: Mia

Publicerad 2013-05-28 07:38:15

Usch, jag minns min tid som hemmafru. Då hade jag ett 4-veckorsschema som jag följde slaviskt, socialt liv fanns det ingen tid till pga allt man måste göra, nä tacka vet jag lite skit i hörnen och glada lyckliga människor! :-)
Låter jobbigt, det där med röriga miljöer..Då är det bättre att vara hemma hos den förstående familjen, tack o lov för dom! Kram på dig!

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-05-28 08:03:49

Som pensionär kan man städa när man vill.Förr var jag pedant men det har jag lagt av med.man ska njuta av livet...Är det samma som passionsblomma??

Postat av: Yvonne

Publicerad 2013-05-28 08:04:28

Som pensionär kan man städa när man vill.Förr var jag pedant men det har jag lagt av med.man ska njuta av livet...Är det samma som passionsblomma??

Kommentera inlägget här
Publiceras ej