Gomorron, solen skiner..

Publicerad 2013-05-03 10:20:00 i Allmänt,

varmt och gott, livet är härligt. Tack goa ni för era kommentarer om mitt inlägg om rötter. Visst är det konstigt hur viktiga vissa rötter kan kännas trots att man lämnat dem för så längesedan. Jag har bott i detta landet i 46 år och ändå är jag inte hundra procent hemma ännu. Inte så att jag inte trivs här, jag älskar Blekinge och tycker Sverige är ett fantastiskt fint land..bara inte mitt land.. ännu.
.
.
Jag undrar ofta på varför den finska identitetn är så stark hos mig..jag tror svaret finns i min mammas tankesätt. Hon var en observant dam och hon analyserade och funderade över allt hon såg. Så fort vi landat i Sverige så konstaterade hon att många finska barn  hade tappat mycket av sitt språk, föräldrarna talade finska barnen svarade på svenska. Hon svor på allt heligt att hennes unge inte skulle förlora sitt modersmål. Försökte jag tilltala henne på svenska så fick jag en sträng reprimand..puhu suomea..tala finska. Dock med ett viktigt undantag..hade jag svensktalande vänner hemma så fick jag INTE tala finska..då skulle jag använda svenska och då svarade hon även mig på den svenska hon kunde.. Det hade varit respektlöst ansåg hon mot mina kompisar annars. Ja mamma var en häftig dam, hon var knepig på många sätt men hon var en riktig dam. Snitsigt klädd och korrekt men med massor av humor och en förkärlek till klassisk musik och konst och med en färgkänsla av sällan skådat mått. I vårt hem fanns inga färger som skar sig, inget smaklöst eller fult..hon grejade och donade med små medel, men allt hon tillverkade och knåpade ihop var vackert.
.
.
Jag tänker ofta på hur stark min mor måste varit med tanke på allt hon genomgått. Hon förlorade sin lillasyster i en drunkningsolycka när de var små, hon var satt att passa lillasyster men hann inte hindra henne från att falla i vattnet. Jag tänker på vad en sån sak gör med en människa. Hennes far dog i en hjärtinfarkt medan mamma ännu var rätt ung..och i honom hade hon haft en själsfrände. Sedan kom kriget..bröder stupade modern dog och själv svävade hon mellan liv och död i difteri..45 kg vägde hon och kunde inte ens gå för egen maskin.
.
.
Efter kriget så var hela hembygden sönderbränd och förödd av tyskarna..inget stod kvar. Hon och pappa började sitt äktenskap i en pytteliten stuga långt inne i skogen som pappa snickrat ihop på familjens ägor..den kallades för örnnästet och var inte många kvadratmeter stor. Jag tänker på hennes rötter, hur många ggr de slets av o kördes, ofta brutalt och i all hast, ner på nya ställen.. De sista rötterna hon kämpade med att få och rota sig var här..i mamma Sveas land..där brödet smakade sött och ingen förstod vad hon sa. Där hon fick se sina barn skapa sina liv förutan henne..eftersom hon pga språkförbristningar inte fullt ut kunde delta..där barnen var hennes tolkar i en ny värld där inget var som i den lilla byn i Finland där huset nu stod tomt och rosorna blommade utom hennes synhåll.
.
.
.
She was a lady <3 


Postat av: AprilSus

Publicerad 2013-05-03 11:44:03

En sån klok och stark kvinna din mamma var. Det där med att låta sitt språk gå i arv till sina barn är så klokt, men många gånger svårare än vad man kan tro. Min tre äldsta barn har ju finskt påbrå genom sina far. Han är visserligen född i Sverige, men fick precis som du lära sig sina föräldrars språk och det var först när han började skolan som svenskan på riktigt blev hans andra språk. Men hans 3 yngre syskon kan inte prata finska men förstår det mesta. Varken mina barn eller deras kusiner kan någon finska alls och jag vet att de nu när de är vuxna tycker att det är en förlust.

Min lilla dotter borde ju också vara tvåspråkig, då hennes pappa är spansktalande och dessutom rätt dålig själv på att prata svenska. Men tyvärr så valde han att svara henne på svenska när hon började prata, trots att jag tjatat på honom redan sedan graviditeten att han BARA skulle prata spanska med henne. En jätte förlust för min dotter på många sätt, då hon och hennes pappa alltid haft svårt att kommunicera på grund av språkliga brister. Nu har hon ju börjat läsa spanska i 7:an, så kanske växer det fram, men så här långt så är intresset väldigt svalt för det som borde ha varit hennes andra språk. :(

Ha en härlig helg, vännen!
Kramkram!♥

Postat av: Sirpa

Publicerad 2013-05-03 21:38:12

Hej! Vilken härlig berättelse om din mamma som har verkligen varit en mycket stark människa!
Din mamma hade rätt om språket man SKA hålla sitt modersmål i liv! Jag har alltid pratat finska till mina döttrar och nu pratar jag finska till mina barnbarn!
Mä muutin tänne -92 ja en oikein tiedä kumpi tuntuu kotimaalle. Suomi on ihana maa, kaunis, mutta en taida haluta muuttaa sinne takaisin, olen ylpee että olen suomalainen! Siellä asuu isä ja veljeni perheineen!
Ja kuinkas sulla, vieläkö suomenkieli sujuu ihan kunnolla? Puhutko sinä kotona suomea vai ruotsia?
Todella ihania kuvia äidistäsi!
Mukavaa lauantaita!
Haliterkuin Sirpa♥

Postat av: paula i pörtet

Publicerad 2013-05-04 17:01:34

Hej, vilket fint inlägg om din mamma! Jag har läst några inlägg bakåt så jag har kunnat bilda mig en uppfattning om din bakgrund. Syskonen dina är förmodligen också kvar i Sverige? Jag kom hit 72 men då var jag redan vuxen och hade med mig en tvåårig dotter. Och hon gick på finskt dagis tills hon var sex år då jag placerade henne i svensk förskola. Ett år senare när hon började skolan vägrade hon prata finska med mig! Om jag pratade finska så svarade hon på svenska...och med tiden glömde hon bort finskan helt. Som hon har ångrat det själv men då gick det inte att förhindra, envisa unge! Detta innebar att hon bl.a inte kunde kommunicera med sin far som är helt finskspråkig..de tappade helt kontakten och, hör och häpna, efter tjugo års tystnad blev de vänner på Facebook för en vecka sedan! Vi får se om det kommer något mer ur detta.
Jag är fortfarande finsk medborgare, har inte kommit mig för att byta. Däremot har dottern med familj numera svenska pass.
Ha en fortsatt skön helg/Kram

Postat av: Ragnvi

Publicerad 2013-05-05 06:51:45

Oh...kära söta...tårarna trillar...
Ragnvi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej